Користь конструкторів LEGO для дітей


Деталі LEGO конструктора


Методика організації занять з дітьми

старшого дошкільного віку з використанням LEGO

 

Спочатку краще використовувати вже знайомі дітям конструктори, і насамперед базові набори, а тематичні - тільки як додатковий матеріал.

Якісні зміни, що відбуваються в діяльності п'ятирічних дітей, дозволяють надалі ставити перед ними проблемні завдання, спрямовані на розвиток уяви і творчості. Для занять дітей доцільно ділити на підгрупи (по 5-6 дітей у кожній).

Так, на першому занятті цього етапу навчання кожної дитини дають Г-подібну фігуру, зроблену з деталей конструктора, і кажуть: «Це - недобудована конструкція чогось. Я почала будувати, а ви відгадайте, що я хотіла зробити, і добудуйте. Але перш ніж почати конструювати, скажіть мені на вушко, що ви будете робити ». Діти спочатку розглядають фігуру, перевертають її, іноді по кілька разів; деякі з них беруть інші більш дрібні деталі і приставляють до неї і т.д. І тільки після такого «практичного» обдумування (а вихователю важливо не квапити дітей з відповіддю) називають те, що, на їхню думку, почав робити вихователь. І далі, шляхом добудовування заданої основи, діти створюють різні, як правило, структурно прості конструкції: літак, лавку, будиночок і т.п. Вихователь схвалює дитячі рішення, а потім каже, що вона почала робити і не літак, і не лавку, а щось інше. Це викликає у дітей здивування. Вихователь пропонує подумати, що ж це могло бути. Діти починають або перебудовувати свою модель, видозмінювати її, або розбирати і конструювати заново. В результаті діти на одній Г-подібної основі можуть створити кілька різних конструкцій.

 

  На наступних заняттях в якості основи недобудованої конструкції можна давати інші фігури: Т- і П-подібні, а також довгий тонкий і короткий товстий бруски, складені з декількох деталей конструктора. Завдання повторюються.

 Уже на другому занятті діти діють більш впевнено, а деякі з них пропонують відразу 2-3 варіанти конструкції. При цьому задана фігура залишається основою, яку діти доповнюють для отримання нової конструкції. Інакше кажучи, діти освоюють спосіб «опредмечування» основи як спосіб побудови образу майбутньої конструкції.

 До четвертого заняття діти починають використовувати задану фігуру не тільки як основу, але і як деталь нової конструкції. Наприклад, довгий брусок - це труба великого пароплава або стовп, на якому тримаються каруселі, і т.п. Це говорить про те, що задум (образ) будується способом «включення» заданої фігури не в якості основи, як було раніше, а як елемента загальної конструкції. А це - показник більш високого рівня розвитку уяви, творчості (після 5 років).

Зауважимо, що в цей же час діти починають освоювати конструювання з природного матеріалу і будувати художні образи цими ж способами. Отриманий дітьми досвід, безумовно, допомагає їм при творчому вирішенні завдань на добудовування фігури з деталей конструктора. Інакше кажучи, способи побудови образу стають узагальненими, і діти користуються ними самостійно в будь-якому вигляді конструювання.

 На останньому занятті з цієї серії дітям можна дати всі вже знайомі їм основи і запропонувати вибрати загальну тему (наприклад: зоопарк, аеродром, місто тощо) та створити свої конструкції відповідно до теми.

 А далі дітям (ближче до 6 років) можна пропонувати конструювання за умовами:  побудувати  міст  для пішоходів через певну річку; багатоповерховий на два під’їзди  житловий будинок; вулицю з двостороннім рухом і світлофором; зробити підйомний кран з кабіною для шофера і т.п.

 На наступному етапі діти можуть конструювати за задумом: вони самі придумують тему, самі відбирають матеріал, домовляються, хто що буде робити, і т.п.

Для сюжетного колективного конструювання важливо створювати необхідні умови: вибрати разом з дітьми місце (килим, кілька складених столів тощо), забезпечити великими пластинами-підставками та додатковими тематичними наборами «LEGO DACTA» типу «Міський транспорт», «Люди світу» , «Домашні тварини» та ін.

Висновки

  Дошкільний вік - початковий етап становлення особистості. У цей період закладається: розвиток здібностей до конструювання який активізує розумові процеси дитини, народжує інтерес до творчого вирішення завдань, винахідливості і самостійності, ініціативності, прагнення до пошуку нового й оригінального. Творча  діяльність завжди приваблива для дитини і змушує її думати, оскільки пов'язана зі створенням чогось нового, відкриттям нового знання або своїх нових можливостей.

       ЛЕГО - конструювання, як і інші види діяльності сприяє розвитку не тільки дрібної моторики, а й розвитку мовної активності у дошкільнят. Особливість конструктивної діяльності полягає в тому, що вона, як і гра, відповідає інтересам і потребам дитини дошкільного віку. Вона дає можливість діяти з геометричними тілами, на практиці пізнавати їх колір, форму, величину, засвоювати правильні назви деталей, удосконалювати сприйняття просторових відносин. Ігрова форма занять сприяє розвитку у дітей пізнавального інтересу, дозволяє вберегти від зайвого дидактизму, стомлення, активізує часту зміну позицій.

     Працюючи з конструктором, можна будувати моделі і при цьому навчатися, граючи і отримуючи задоволення. Коли придумуєш моделі сам, відчуваєш себе професійним інженером, механіком, будівельником або великим конструктором. І це здорово! Це дає повну свободу дій. Робота є жвавою і цікавою і відкриває абсолютно нові перспективи, де немає меж фантазії.

       ЛЕГО допомагає дітям втілювати в життя свої задумки, будувати і фантазувати, захоплено працювати і бачити кінцевий результат своєї роботи.

Конструювання сприяє розвитку мислення, спритності, а також інтелекту, уяви та творчих задатків. Сприяє формуванню таких якостей, як уміння концентруватися, здатність співробітничати з партнером, і найголовніше - почуття впевненості в собі. Якщо з дитинства прагнути до пізнання - це перейде в уміння вчитися конструювання направлено і сприймати нове з великим інтересом.

 

 



 

«З LEGO граємось,

з LEGO розвиваємось»

 

Програмовий зміст:

- вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором;

- продовжувати формувати уміння рахувати;

- закріпити навички дітей орієнтуватись в просторі, вміння виконувати завдання за словесними вказівками дорослого;

- узагальнити знання дітей про геометричні фігури;

- формувати навички знаходити зайвий предмет, робити умовивід;

- сприяти розвитку мовлення;

- розвивати логічне мислення, дрібну моторику рук, конструктивні здібності;

- виховувати самостійність, терплячість.

Матеріал: поштар, лист, пластинки, цеглинки LEGO DUPLO.

Хід заняття

1. Організаційний момент.

Вихователь: Доброго дня, дівчатка! ( Дівчатка плескають в долоні.)

- Доброго дня, хлопчики! ( Хлопчики плескають в долоні.)

- Доброго дня ті, у кого сьогодні чудовий настрій! ( Всі діти плескають в долоні.)

2. Сюрпризний момент.

Стук в двері, до групи заходить поштар:

- Добрий день. Це дитячий садок ”Малятко” ? У мене лист для дітей старшої групи ” Віночок” від королеви Математики.

- Дякуємо, вам дуже! До побачення.

- Діти вам цікаво дізнатись, що ж там написано?

Вихователь відкриває лист

І сувора й солов’їна

Математики країна.

Праця тут іде завзято

Вміють всі спритно рахувати, додавати, віднімати.

Вміють збагнути все кмітливо, дати відповідь сміливо.

Ледарів у нас немає!!!

Тому, я хочу перевірити ваші знання, щоб ви змогли довести, що ви не ледарі. Але мої завдання не будуть легкими. Сумніваюсь, що вам вдасться мене здивувати. Перевірятиму, я вас новим вам дуже відомим матеріалом – LEGO. Бажаю вам успіху!

Вихователь: Ну що діти доведемо, що ми не гірше розумних жителів країни Математики?

3. Основна частина.

- Діти, що ви бачите на столах?

- Як називаються ці частинки конструктора LEGO?

- Покажіть цеглинку розміру 2*2, 2*4.

- Покладіть дві цеглинки перед собою.

- Збільшіть на три. Скільки стало?

- Зробіть, щоб стало сім. Скільки цеглинок ви додали?

- Молодці. Складіть LEGO в лоточки і візьміть пластинки.

Гра ” Орієнтація на пластині ”

- Діти, будьте уважні та чітко виконуйте завдання:

- покладіть червону цеглинку 2*4 у центр пластинки;

- у правий верхній кут – синю цеглинку 2*2;

- у лівий нижній кут – жовту цеглинку 2*2;

- над червоною цеглинкою – зелену цеглинку 2*2;

- під червоною цеглинкою – жовту цеглинку 2*4.

Гра ” Що зайве?”

Перед дітьми на столі стоїть п’ять башточок.

- Яка башточка зайва?

- Чому зайва ця башточка?

- Чим ці башточки схожі?

- Чим вони відрізняються?

Гра повторюється ще раз з новими спорудами.

Фізкультхвилинка“Рухливі цеглинки”

- Візьміть будь якого кольору цеглинку та встаньте біля своїх стільчиків.

- У кого червоний колір – стрибають на двох ніжках, синій – присідають, жовтий - роблять нахили тулуба вправо вліво.

Гра ” Кольорові башти”

Вихователь показує дітям башточку, діти по черзі називають її кольори,розмір цеглинок.

- Скільки цеглинок 2*2; 2*4?

- Яких цеглинок більше? На скільки?

Діти будують башти та описують їх.

- З кількох деталей складається твоя башта?

- Якого кольору?

- У кого із вас за вашим столом башта вища?

Гра” Веселі геометричні фігурки DUPLO”

- Побудуйте будь – ласка квадрат.

- Скільки цеглинок ви використали будуючи квадрат?

- Що потрібно зробити для того, щоб квадрат перетворити на прямокутник?

- Побудуйте трикутник.

- Перетворіть трикутник на ромб.

- Побудуйте круг. ( Його не можливо побудувати, в нього не має кутів і сторін)

4. Підсумок заняття.

- Від кого ми отримали листа?

- З яким матеріалом ви працювали?

- Яка гра вам сподобалась найбільше?

- Що для вас було складним?

Дякую, вам за плідну роботу. Ви всі були активні, старанні. Ви молодці. На мою думку ви довели королеві Математики, що ви не ледарі, а навпаки розумні та кмітливі діти. Але не зазнавайтесь і пам’ятайте, що вам ще багато чого потрібно навчитись.

 

Тема: «У світі ЛЕГО-конструктора»

Мета: вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів, у вмінні з’єднувати цеглинки LEGO, розповідати про себе та свої вподобання, створювати позитивний емоційний фон у групі та сприяти налагодженню товариських стосунків між дітьми.

Розвивати координацію рухів, спритність, просторову уяву, уміння зосереджувати увагу; дрібну моторику рук, рухову пам’ять.

Виховувати співчуття, бажання допомагати.

Удосконалювати вміння описувати збудовану конструкцію з ЛЕГО.

Матеріали та обладнання: цеглинки LEGO DUPLO.

Хід заняття:

Організаційний момент.

Привітання. Психогімнастика.

«Пригадайко»

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

- Знайдіть цеглинку зеленого кольору 2*4. Попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Тепер попросіть дітей пильно подивитися на ці дві цеглинки (червону і зелену) і нехай кожна дитина назве одну характеристику будь-якої цеглинки, тобто скаже яка вона?

«Давайте знайомитись!»

Запропонуйте першій дитині поставити на пластинку будь-яку одну цеглинку, назвавши при цьому своє ім’я, та передати пластинку своєму сусідові. Так роблять усі діти по колу. Психолог пропонує роздивитися отриману модель. На що вона схожа?

Завдання і запитання (ускладнення, розширення):

· Яку цеглинку поставила Маша?

· А хто поставив синю цеглинку?

· Скільки всього цеглинок у нашій моделі? А скільки нас?

· Хто поставив однакові цеглинки?

· Чи можете ви знайти такі ж цеглинки, як у Каті?

· Катя поставила цеглинку червоного кольору. Чи подобається вам цей колір? Які ще кольори ви любите?

(При повторенні вправи в майбутньому можна попросити промовляти свій настрій, свою улюблену іграшку, заняття тощо).

«Море хвилюється»

(Діти в командах створюють за допомогою ЛЕГО предмет, річ, яку назве психолог).

«Молекули»

(Діти за сигналом психолога мають об'єднатися у пари, трійки, при цьому з’єднуючи цеглинки).

«Будь уважним подивись, так як я робити вчись»

Діти сидять півколом на килимі. Психолог демонструє цеглинки різних кольорів викладені у рядок та після слів: «Будь уважним подивись, так як я робити вчись» - пропонує дітям запам’ятати розміщення цеглинок за кольором. Після цього накриває цеглинки непрозорою тканиною і просить кожну дитину відтворити порядок розташування цеглинок за відповідним кольором. Можна ускладнити завдання запропонувавши дітям цеглинки різних кольорів і різних форм.

Підсумок заняття.

- Діти чи сподобалось вам заняття? - Що саме сподобалось? - Що нового ви сьогодні дізнались?

 

 

 

 

Відкриваємо таємниці

цеглинок DUPLO

Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів. Формувати сенсорні основи сприйняття. Розвивати візуальну пам’ять. Розвивати координацію «око-рука». Розвивати дрібну моторику рук. Розвивати уміння вирішувати проблемні ситуації

Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO

Ключові слова: геометричні фігури, рахунок, кольори, спостережливість.

Хід вправи

Поділіть дітей на підгрупи (4-6 осіб)

Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї

Попросіть їх закрити очі і спробувати знайти перед собою цеглинку схожу на ту, що вони щойно бачили, а саме, цеглинку 2*2

Завдання і запитання (ускладнення, розширення):

Як вам вдалося знайти схожу цеглинку?

Це така ж цеглинка, яку тримає вихователь?

Чим ваші цеглинки схожі, а чим відрізняються?

Якого кольору ваша цеглинка? Чи ви можете знайти такий же колір у класній кімнаті? Назвіть, що саме ви бачите у кімнаті такого кольору?

Якої форми ваша цеглинка? Чи ви можете знайти предмети такої ж форми у класній кімнаті?

Опишіть цеглинку, яку ви тримаєте в руці!

Подумайте, як можна назвати виступи на цеглинці? (вводимо поняття «штирі»)

Покладіть вашу цеглинку поруч із цеглинкою вашого сусіда. Яку форму ви бачите зараз? (поняття «прямокутник»)

А чи зможете ви тепер у купі знайти цеглинку, яка виглядає так само, як ці дві разом? Якої форми ця цеглинка? Скільки квадратів можна помістити в цей прямокутник?

Чим відрізняється прямокутник від квадрата?

Ласкаво просимо в чарівний світ LEGO

Мета :Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів; Формувати сенсорні основи сприймання; Розвивати візуальну пам'ять; координацію «око - рука»; дрібну моторику рук; Виховувати уміння вирішувати проблемні ситуації

Обладнання : цеглинки LEGO DUPLO, ілюстрація до казки «Троє поросят».

Ключові слова : геометричні фігури, рахунок, кольори, спостережливість.

Хід вправи

- Поділіть дітей на підгрупи по 4 – 6 осіб

- Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок.

-Діти, сьогодні ми з вами відправимось в чарівний світ LEGO, в якому ми будемо вчитись будувати та конструювати;

-А нам допоможе наша подружка, її звати цеглинка.

-Подивіться, ось вона (підняти та показати цеглинку 2*2);

-На яку геометричну фігуру вона схожа?(квадрат)

-Що вона вам нагадує? (відповіді дітей)

-В нашої цеглинки є сестрички.

-Спробуйте їх знайти на своїх столах(діти знаходять цеглинку 2*2 різник кольорів).

-Чому ви обрали саме ці цеглинки?

-Чи схожа ваша цеглинка на мою, і чим відрізняються?

-Подивіться, у наших цеглинок є виступи. Вони називаються штирі.

-Як ви гадаєте, для чого потрібні штирі? (для з’єднання цеглинок)

-Давайте спробуємо з’єднати дві цеглинки разом (діти з’єднують цеглинки)

-Як ви вважаєте, що можна побудувати з цеглинок такого розміру? (вежа, паличка…)

-А в нашої цеглинки є подружка, ось вона.(підняти і показати цеглинку 2*4)

-На яку геометричну фігуру вона схожа?(прямокутник)

-Чим прямокутна цеглинка схожа на квадратну цеглинку, і чим відрізняється?

-Подивіться, на прямокутній цеглинці також є штирі.

-Порівняйте, на якій цеглинці більше штирів. Чому?(на прямокутній, тому що вона більша за розміром)

-Як ви вважаєте, де люди використовують справжні цеглинки? (на будівництві ; для будування будинків тощо)

-Будинки будують не лише люди, а й тварини. Давайте пригадаємо, в якій казці тварини будували собі будинки.(«Троє поросят»)

-Які будинки побудували поросята?(із соломи, із гілок, із цегли)

-Що сталось із будинками Нуф – нуфа та Ніф – ніфа?

-Чому вовк не зміг попасти до будинка Наф – нафа?

-Нуф – нуф та Ніф – ніф не змогли побудувати міцні будинки, тому що не вміли. Давайте допоможемо поросятам побудувати будинки із цеглинок.

Діти самостійно будують будинки, підбирають деталі за формою та розміром.

 

 

Пригадайко

Мета: Вправляти дітей у вмінні розрізняти деталі за формою, кольором, кількістю штирів. Розвивати координацію рухів, спритність. Удосконалювати вміння описувати.

Обладнання: цеглинки LEGO DUPLO

Ключові слова: колір, форма, назва деталі, опис, швидкість

Хід вправи:

Поділіть дітей на підгрупи (4-6 осіб). Розташуйте в колі для кожної підгрупи набір із різних по кольору і формі цеглинок

Підніміть цеглинку 2*2 червоного кольору, попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Знайдіть цеглинку зеленого кольору 2*4. Попросіть дітей уважно подивитися на неї і пригадати, як вона називається. Якого вона кольору чи форми?

Тепер попросіть дітей пильно подивитися на ці дві цеглинки (червону і зелену) і нехай кожна дитина назве одну характеристику будь-якої цеглинки, тобто скаже яка вона?

Попросіть дітей якнайшвидше знайти по 3 синіх цеглинки 2*2, 4 зелених цеглинки 2*4, 1 жовту цеглинку з заокругленням.

Попросіть дітей побудувати модель з цих цеглинок і описати сконструйоване.

 

Кольорові будинки для LEGO - цеглинок

Мета: сприяти вправлянню дітей у розрізненні цеглинок LEGO DUPLO за кольором, знаходити відповідний колір та називати його. Формувати сенсорні основи сприйняття, вміння порівнювати, класифікувати, розрізняти предмети за величиною (великі, маленькі). Розвивати дрібну моторику рук. Виховувати наполегливість під час виконання завдання.

Обладнання: кольорові кошики, цеглинки різного кольору.

Ключові слова-характеристики, орієнтири: різнокольорові цеглинки, колір, поняття «один», «багато», уявлення «будинок-кошик», «величина», сприйняття, спостережливість.

Хід вправи.

1. Поділ дітей на підгрупи по 4-6 осіб.

2. Розташувати підгрупи навколо столів з дидактичним матеріалом: різнокольорові кошики, відповідного кольору (до корзинок) різні за величиною цеглинки LEGO DUPLO.

3. Запропонувати дітям уважно роздивитись матеріал.

4. Попросити розкласти цеглинки у свої будинки-кошики (за кольором).

Запитання і завдання (ускладнення, розширення).

1. Чи у кожної цеглинки є свій будиночок?

2. Чим цеглинки відрізняються в будиночку?

3. Скільки корзинок червоного (іншого) кольору? А скільки цеглинок цього кольору? Чого більше: корзинок чи цеглинок?

4. Знайдіть предмети в кімнаті такого ж кольору.

5. Візьміть в руки цеглинку червоного (іншого) кольору.

6. Добавити прозору корзинку та цеглинки додаткових кольорів (корзинок якого кольору не було). Запропонувати дітям скласти цеглинки іншого кольору в прозорий будиночок.

 

Конспект розвивального заняття

«Хто, хто в Теремку живе»

(з використанням ЛЕГО-конструктора для дітей старшої групи)

Мета:

Продовжувати вчити дітей орієнтуватися в людських емоціях, станах, настроях, відображати ці вміння у своїх малюнках, повсякденному житті; формувати навички конструювання моделей з конструктора типу SYSTEM, ДУПЛО за уявою; формувати розуміння поняття «щастя».

Збагатити емоційний словник дошкільнят. Вчити дітей взаємодіяти в процесі спільної діяльності, виражати і пояснювати свою точку зору; виконувати роботу якісно, знаходити та виправляти помилки, вносити корективи.

Розвивати зв’язне мовлення, увагу, уяву, образне мислення, комунікативні вміння; формувати здатність до порівняння, аналізу, синтезу і класифікації; уміння відстоювати власні інтереси та переконання.

Виховувати вміння знаходити вихід із складних ситуацій, терплячість, посидючість, пізнавальний інтерес, потребу у спільній роботі.

Застосовувати набутий досвід на практиці, в повсякденному житті.

Матеріали та обладнання: музичний супровід, лотки з ЛЕГО-конструктором, презентація до заняття, не добудований будинок з ЛЕГО-конструктора, картки з тваринами.

Попередня робота: читання казки «Теремок, перегляд ілюстрацій до казки «Теремок», створення конструкції казкового будинка з ЛЕГО-цеглинок.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

1. Привітання «Доброго ранку!»

Добрий ранок, діти любі!

Чи усе гаразд в нас в групі?

Ви довкола озирніться,

Одне одному всміхніться,

Щоб ніхто не сумував,

З усіма радів і грав!

--Привітаймося з нашими гостями.

--Від ваших гарних усмішок мені стало дуже тепло. А тепер подаруймо свої усмішки та часточку тепла свого серця нашим гостям. Посміхніться.

--З яким настроєм ви сьогодні прийшли на заняття? Давайте його «намалюємо» за допомогою ЛЕГО-конструктора.

2. Вправа «Виклади свій настрій».

--Діти, сьогодні, я і чарівниця (Слайд № 1), хочемо запросити вас у подорож казкою. Шлях туди не далекий, але, щоб потрапити до казки, нам треба сісти на чарівні повітряні кульки (Слайд № 2).

3. Психогімнастика «Повітряна куля» (+ муз. супровід)

--Закриваємо оченята і летимо. Піднімаємося високо в небо. Але нам не страшно—нам спокійно, добре. Ось ми й прилетіли. Відкриваємо очі.

-- Діти, подивіться, а куди це ми потрапили? Якийсь будинок стоїть серед поля? (слайд № 3). Цікаво, тут хтось живе? (дорослий звертає увагу дітей на теремок з ЛЕГО-конструктора, який не добудований).

--Чому? Так, він не добудований. А що це за будинок?

--Справді, це казковий Теремок.

--Хто в ньому міг би жити? Так, звірята. А які саме - нам підкаже казка.

--Давайте пригадаємо, які ж тварини жили в теремку.

(Діти відгадують загадки про тварин, які мають жити в теремку (слайд № 4)).

--Вірно, молодці!

4. Бесіда за змістом казки «Теремок».

-- А тепер коротенько пригадаємо зміст казки.

1) Хто першим поселився в теремку?

2) Яке запитання задавали тварини, коли бачили теремок?

3) Чи щасливо жили звірі в теремку, як ви думаєте? А що для вас щастя?

4) Хто розвалив теремок? Чому?

5) Які емоції були у тварин, коли теремок розвалився? Відтворіть цей емоційний стан.

6) Що було б, якби Ведмідь побачив, що не поміщається в теремку та пішов у свій барліг?

7) Діти, а що треба зробити, щоб тварини знову жили в теремку?

-- Вірно, побудувати новий. Але теремок у нас є, хоча він і не добудований.

--Але цю проблему можна виправити: давайте я добудую теремок, а ви запросите звірят. Спробуємо?

5. Фізкультхвилинка «Теремок».

Стоїть у полі теремок (підняти руки над головою будиночком)

Він не низький, не високий (присісти, встати)

На дверях висить замок (зчепити пальці в «замок»)

Хто відкрити його б зміг? (потиснути плечима)

Постукали, постукали (постукувати долонею об долоню)

Покрутили, покрутили (обертання долонями)

Потягнули і відкрили! (потягнутися зчепленими руками в боки і відкрити).

--Оскільки наш Теремок непростий, а складений з цеглинок ЛЕГО, то і звірі там мають жити незвичайні, а ЛЕГО-тварини.

--Підходьте до столу, оберіть собі картку з твариною, в кого яка тварина, той її і «запрошує» жити в теремок (діти обирають картки з тваринами).

--То що приступаємо до роботи?

--А щоб наші пальці були спритними і швидкими—підготуємо їх.

6. Пальчикова гімнастика «Дім».

На галяві стоїть дім. Двері замкнені у нім.

За дверима стоїть стіл, навкруг дому – частокіл.

«Стук-стук-стук!» - нам відчініть. На гостини запросіть!».

--Діти, цеглинки, якого кольору ви будете використовувати? А розміру?

7. Вправа «Побудуй казкового героя» (самостійна конструкційна діяльність: діти конструюють ЛЕГО-тварин).

8. Аналіз побудованих конструкцій за запитаннями дорослого.

1) Яких тварин ви сконструювали?

2) Якого кольору цеглинки використали?

9. Релаксаційна вправа + муз. супровід.

--Візьміть своїх тварин в долоньки. І трішки пограйте з ними (за столами).

--Тепер запросимо наших тварин до теремка.

(діти розміщують тварин біля ЛЕГО-теремка).

--Як ви думаєте, що треба робити тваринам, щоб теремок не розвалився?

--Давайте, складемо правила дружби.

--Ось ми, діти, добудували теремок та запросили звірят оселитися в теремку (слайд).

--Як ви думаєте, вони будуть дружно жити? Чи будуть щасливими? Так, якщо дотримуватимуться правил дружби.

--Діти, а нам настав час повертатися в дитячий садок. На чому ми полетимо? Так, на повітряній кулі. Тож сідаємо в неї. Закриваємо очі і летимо (слайд + муз. супровід).

10. Підсумок заняття.

--А тепер станемо в коло, візьмемося за руки і поділимося своїми враженнями від сьогоднішньої подорожі.

--Що вам сподобалося найбільше?

--А що було складним?

--Молодці! Ви були сьогодні уважні, кмітливі та розумні.

--Давайте скажемо «Усім, усім до побачення!»

Підготувала психолог Кріль І.А.

 .

 

 


Командна гpa

Діти вчаться:

спільно працювати над завданням, уявляти і творчо мислити, пояснювати що зробили та чого навчились.

Поради та хитрощі:

У цій вправі найважливішим ета­пом є обговорення після будування, тому виділіть на це достатньо часу.
• Коли групи обговорюють питання прислухайтеся до їхніх дискусій, якщо потрібно, допоможіть їм.

Основні завдання:

1. Діти у групах (по 4-6) будують будь-яку спільну конструкцію протягом 5-ти хвилин. Проте вони повинні робити це мовчки.

2. Коли час вичерпався, діти у групах обгово­рюють такі питання:
• Хто перший почав будувати?
• Хто потім зрозумів, що будується, і якої форми буде конструкція?
• Хто завершив будівництво? (Хто поста­ вив останню цеглинку? Хто вирішив, що конструкція готова, можливо, до закін­чення часу?)
• Як ви працювали в команді?
• Який внесок зробив кожен член коман­ди?
• Чи всі задоволені результатом?

З. Підсумуйте обговорення питань зі всією групою дітей.

Варіант: Хто це? І Що це?

1. Команда домовляється між со­бою на що схожа створена ними модель.

2. Інша команда намагається відга­дати, що вони побудували, задаю­ чи запитання.

 

Скопіюй

Час виконання:

Діти вчаться:

утримувати інформацію у пам’яті, самоконтролю, асоціативно мислити.

Поради та хитрощі:

Коли вперше використовуєте цю вправу, зробіть зразок для конструювання досить легким. Потім може­ те ускладнити завдання в залеж­ності від групи.

Можна обговорити з дітьми різні правила запам’ятовування (напри­клад, створення історії про те, що бачиш).

 

Основні завдання:

1. Заздалегідь підготуйте фігуру/ конструкцію приблизно з 20-30-ти цеглинок.

2. Діти у групах (по 3-4) отримують один ар­ куш паперу і одну ручку. Кожна група ма­тиме одну хвилину (час можна змінювати залежно від віку дітей і складності фігури), щоб запам’ятати, як виглядає зразок, підготовлений дорослим. Перед тим, як показа­ти зразок, дайте дітям кілька хвилин, щоб домовилися, як вони запам’ятовуватимуть фігуру.

3. Діти дивляться на зразок протягом одні­єї хвилини, роблять нотатки. Потім фігура ховається, а діти будують по-пам’яті таку ж конструкцію.

4. Коли групи закінчили, покажіть зразок, не­ хай діти порівняють і визначаться, чи точно вони скопіювали фігуру.

Запитання до дітей

Як ви запам’ятовували зразок?
• Що б ви зробили інакше наступного разу?

Спина до спини

Час виконання:

Діти вчаться:

описувати, ставити себе на місце інших, описувати свої дії та дії інших, пояснювати наслідки таких дій.

Поради та хитрощі:

Починайте вправу з невеликої кіль­ кості цеглинок. Коли діти виконуватимуть вправу впевненіше, можете збільшити кількість.
• Можна обмежити кількість питань, які задає Дитина 2, до трьох.

 

Основні завдання:

1. Діти у парах обирають по 3-5 однакових цеглинки та сідають спина до спини.

2. Одна дитина (Дитина 1) будує якусь фігу­ру, потім пояснює товаришу (Дитина 2), як йому збудувати таку ж фігуру.

З. Дитина 2 будує свою фігуру, не дивлячись на фігуру товариша (Дитини 1), проте вона може ставити питання.

4. Діти в парі порівнюють свої фігури, потім міняються ролями, щоб кожна дитина спро­бувала себе, як в ролі слухача, так і в ролі того, хто пояснює.

 

Запитання до дітей

Що було найважче пояснити?
• Що було найважче зрозуміти, коли слухали пояснення товариша?
• Як вам вдалося справитися із завданням?

 

Варіант: Гра «Так/Ні»

1. Дитина 1 будує фігуру, проте може говорити лише «так» або
«Ні».

2. Дитина 2 повинна побудувати таку ж фігуру, задаючи питання, на­ приклад, «нижня цеглинка черво­ного кольору?» тощо.

 

Розташовуємо зі слів

Час виконання:

Діти вчаться:

бути уважними і не відволікатися, орієнтуватися на площині, домовлятися з іншими, співпрацювати.

Поради та хитрощі:

Переконайтеся, що ваш зразок містить цеглинки, які діти з легкістю можуть знайти?
• Для ускладнення завдання можна змінити передавача інформації через певний проміжок часу.

 

Основні завдання:

1. Заздалегідь на аркуші паперу накресліть клітини розміром 1,5 см в ширину та 1,5 см в довжину. Розташуйте цеглинки на аркуші з клітинами (наприклад, як на малюнку). Заховайте їх від дітей.

2. Діти у групах (по 4-6) обирають дитину (Дитина 1), яка буде передавати інформацію групі. Група отримує координатну сітку, на якій необхідно будувати.

3. Дитина 1 підходить до координатної сітки з цеглинками, запам’ятовує розташування цеглинок і повертається до своєї групи. Дитина 1 розповідає про розташування цеглинок, щоб група могла відтворити ідентичний “візерунок”, при цьому Дитина 1 повинна тримати руки за спиною.

4. Дитина 1 може повертатися до координатної сітки з цеглинками, щоб переконатися, що вона все правильно запам’ятала.

5. Вправа продовжується, допоки діти не закінчать копіювати “візерунок”. Дорослий демонструє зразок, а діти порівнюють його зі своїми роботами.

Запитання до дітей

Що легко/важко запам’ятати у фігурі, створеній дорослим?
• Які хитрощі допомогли вам запам’ятати?
• Чи легко було слідувати інструкціям товариша?
• Як ви можете допомогти один одному наступного разу?

Кидай і складай

Час виконання:

Діти вчаться:

математичній грамотності, вибудовувати послідовність дій, приймати рішення, оцінювати ризики, конструктивно керувати емоціями, працювати з іншими на результат.

Поради та хитрощі:

Дану гру бажано проводити на стій­кій поверхні.

 

Основні завдання:

1. Діти об’єднуються в групи по 6 учасників. Кожна група отримує по два гральних куби­ки та по ЗО цеглинок розміром 2х4.

2. На початку гри на середину столу/поверхні кладуться дві цеглинки одна біля одної.

З. Діти у групі по черзі кидають два гральних кубики. Загальна кількість крапочок, які ви­ пали на обох кубиках, – це кількість шти­рів, які повинні залишитися накритими/не­ накритими цеглинками. У такий спосіб діти будують спільну вежу. Головною умовою побудови є те, що щоразу наступний гра­вець ставить цеглинки зверху на попере­ дні.

4. У процесі будівництва дітям потрібно пам’ятати не лише про кількість штирів, які треба накрити/залишити ненакритими, але й контролювати стійкість вежі, щоб вона не впала.

5. Якщо дитина не може накрити відповідну кількість штирів, то вона може кинути кубик ще раз або пропустити хід.

 

Запитання до дітей

Як будувати вежу, щоб вона була стійкою?
• Як перевірити чи ваша вежа стійка?

  

Варіант: математична башта

 

Педагог пропонує дітям записувати кількість накритих/ненакритих шти­рів.
Після закінчення гри педагог про­понує дітям виконати наступні ма­тематичні завдання (порахувати загальну кількість накритих/ненакритих штирів, додати накриті/ненакриті штирі на 1 і 2 поверхах, на З і 4 поверхах тощо/ визначити найбільшу чи найменшу кількість накритих/ ненакритих штирів/ по­ рівняти кількість штирів на різних поверхах.

 

 

Парашут

Діти вчаться:

формулювати припущення та перевіряти їх на практиці, експериментувати і робити висновки, творчо підходити до виконання завдання, співпрацювати в команді.

Поради та хитрощі:

Перед початком вправи проведіть попереднє тестування, щоб враху­вати відповідність кількості цегли­ нок до розмірів парашута.
• Діти можуть протестувати свої па­рашути в приміщенні, а потім усі разом піти на вулицю, де почнуться справжні змагання із запуску пара­шутів.

 

Основні завдання:

1. Діти у командах (по 3-5) отримують набір для творчості (папір, тканини. поліетилено­ві пакетики), який вони використають для створення парашута. Крім того, кожна гру­па отримає набір цеглинок однаковий за формою і кількістю.

2. Кожна група створює парашут та будує конструкцію, використовуючи всі надані це­глинки. Потім цю конструкцію діти приєдну­ють до парашута.

З. Коли усі групи збудують свої конструкції, приєднають до парашутів, необхідно за­пустити їх з висоти (витягнутої вгору руки, висоти столу, стоячи на стільці тощо)

4. Команда, чия конструкція не розбилася, стає переможцем.

 

Запитання до дітей

Від чого залежить рівномірний спуск пара­шута?
• За яких умов купол парашута найкраще за­повнюється повітрям?
• Для чого потрібні парашути? Хто або що на ньому може спускатися?

Варіант: Спуск парашутиста

Педагог пропонує дітям побудувати конструкцію так, щоб у ній безпечно приземлився парашутист – LEGO чоловічок.

Де цеглинка?

Діти вчаться:

просторово мислити, співпрацювати, застосовувати раніше вивчене.

 

Основні завдання:

1) Педагог пропонує кожній дитині взяти по 6 цеглинок різних кольорів. Діти з’єднують цеглинки будь-яким способом і заповнюють заздалегідь підготовлені педагогом картки.

 

Наприклад:
1. цеглинка знаходиться над. _

2. цеглинка знаходиться під——        
з. цеглинка знаходиться праворуч від——
4. цеглинка знаходиться за——–
5. цеглинка знаходиться між та——-


2) Після виконання завдання діти обмінюють­ся заповненими картками та конструкціями та перевіряють один одного.

  

Більший, найбільший, менший, найменший

Діти вчаться:

розрізняти поняття «форма», «об’єм», просторово мислити, співвідносити розмір, виконувати проблемні завдання.

Поради та хитрощі:

Перед початком виконання вправи варто обговорити з дітьми поняття «форма» та «об’єм»

Основні завдання:

1. Діти, кожен самостійно чи у парах, будують пласку геометричну фігуру як на малюнку, використовуючи цеглинки розміром 2х2.

2. Після цього попросіть дітей збудувати ще дві таких фігури, проте одна повинна бути збільшеним, а інша зменшеним варіантом першої фігури.

З. Кожна дитина демонструє свої фігури і пояснює, як їй вдалося збільшити чи змен­шити розмір фігури.

 

Запитання до дітей

Яким способом ви перевіряли, що фігури більші або менші відносно першої фігури?
• Яким способом можна перевірити, що всі побудовані фігури мають однакову форму?

 

Варіант: Найбільша фігура

Педагог пропонує дітям використо­вуючи лише певну кількість цегли­нок (наприклад 25) збудувати най­більшу фігуру.

 

 Кубик-звисайлик

Діти вчаться:

з упевненістю братися за нові завдання, розвивати власний стиль виконання завдань, логічно обрунтовувати власну думку.

Поради та хитрощі:

Якщо для будівництва конструкції ЗО цеглинок забагато, то можна дати завдання, використовувати якомога меншу кількість цеглинок, щоб збалансувати/врівноважити куб.

 

Основні завдання:

1. Діти обирають по 4 цеглинки розміром 2х4 і будують куб.

2. Кожна дитина може взяти не більше ЗО це­ глинок (розміром 2х4), щоб побудувати кон­струкцію, яка б дозволила, кубу звисати зі столу. (Зразок див. на малюнку.)

З. Якщо конструкція може втримати куб з 4-ох цеглинок, нехай діти додадуть до кубу ще 2 цеглинки розміром 2х4 і перевірять, чи втримає їхня конструкція куб.

4. Діти збільшують розмір куба, допоки кон­струкція не впаде.

5. Діти змінюють конструкцію, щоб вона втри­мала більший куб.

 

Запитання до дітей

У кого куб знаходиться найвище/найнижче над підлогою?
• Яка частина конструкції довша – та, що на столі, чи та, що звисає? Чому?

   

Діаграми з цеглинок

Діти вчаться:

будувати математичні моделі, висловлювати і тлумачити поняття, збирати та обробляти інформацію, творчо підходити до вирішення проблемних завдань, спілкуватись з однолітками, формулювати та ставити питання

Поради та хитрощі:

Запитання повинно мати обмеже­ну кількість варіантів для відповіді, щоб діти могли обрати один варіант, тобто одну цеглинку відповідного кольору.
• По закінченню попросіть дітей пе­ренести інформацію на папір та під­писати результати.

 

Основні завдання:

1. У парах діти визначають питання, яке вони хочуть поставити іншим дітям. Наприклад: Який фрукт подобається найбільше: яблу­ко, банан чи апельсин? При цьому кожен з варіантів, які діти підбирають, повинен відповідати цеглинці певного кольору, на­ приклад: яблуко – цеглинка зеленого ко­льору, банан – цеглинка жовтого кольору, апельсин – цеглинка помаранчевого ко­льору. Запитання повинно мати обмежену кількість варіантів для відповіді, щоб діти могли обрати один варіант, тобто одну це­ глинку відповідного кольору.

2. Діти збирають у будь-яку ємність цеглинки відповідних кольорів.

З. Після цього, ходять від пари до пари і ставлять своє питання. Відповідаючи на запитання, діти обирають цеглинку і став­лять її на пластину, складаючи цеглинки одного кольору у стовпчик (як на малюнку).

4. Діти, які ставили питання, розповідають, яких відповідей було найбільше/наймен­ше, що їхні товариші люблять найбільше/ найменше.

 

Варіант: Збираємо дані

1. Коли діти зрозуміли на прикладі однієї пари, як збирати дані, про­ведіть з ними взаємне опитування, коли у кожної пари в групі є своє за­питання.

2. Пари можуть утворити два кола – внутрішнє та зовнішнє. Зо­внішнє за сигналом педагога зміщу­ється на одну пару по колу, а діти відповідають на взаємні запитан­ня, обираючи відповідні цеглинки, та ставлять їх на базові пластинки пари. Потім кожна пара розповідає всім дітям про результати свого опитування.

 

 

 

 

 

 

 Перегони

Діти вчаться:

формулювати припущення та перевіряти їх на практиці, експериментувати і робити висновки, творчо підходити до виконання завдання, співпрацювати в команді.

Поради та хитрощі:

Переконайтеся, що у вас в наявнос­ті достатньо колес, осей та інших деталей для будівництва автівок. Оскільки кожен набір відрізняється один від одного, можливо, потрібно буде пошукати додаткові деталі.

 

Основні завдання:

1. Підготуйте схил, з якого діти зможуть за­ пускати свої авто.

2. Діти у командах (по 3-4) будують авто, ви­ користовуючи 4 однакових колеса і макси­мум 2 пластини/ цеглинки. Діти перевіря­ ють свої авто на підготовленому схилі.

З. Роблять зміни у своїх автівках, щоб вони рухалися швидше і знову перевіряють свої авто на схилі.

4. Перед змаганням діти можуть роздивитися автівки своїх товаришів і, можливо, перед­бачити, яка автівка заїде далі всіх, при цьо­му пояснюючи, чому вони так вважають.

5. Перемагає команда, чия автівка заїхала далі всіх.

 

Запитання до дітей

Як ви думаєте, машина якої моделі проїде якнайдалі?
• Від чого залежить швидкість автівки/до­вжина шляху, яку вона може проїхати?
• Які заходи безпеки є в автівках?

 

 Варіант: Ти – мені, я -тобі

1. Запропонуйте одній команді ді­тей лише колеса, другій – пласти­ ни, третій – цеглинки тощо.

2. Діти мають домовитись та обміня­тись, щоб зібрати достатню кількість деталей для створення своєї автівки та влаштувати перегони.

З. Приклеїти на підлозі папір на від­ стані приблизно два метри від схи­лу і запропонувати дітям, збудува­ти таку автівку, яка б зупинилася на папері.

 

 

 


Цікаві вправи з «шістьма цеглинками»

 


Склади слова
Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться:
Співпрацювати в команді, вирішувати проблемні завдання, проявляти
ініціативність.
Основні завдання:
1. Кожній цеглині призначається своя літера, фломастером можна написати
її на цеглині.
2. Педагог пропонує дітям скласти якомога більше слів з запропонованих
літер та записати їх.
3. Під час роботи вчитель інформує про кількість часу, що залишився.

Запитання до дітей:

-Скільки слів у кого вийшло?

-У кого найбільше?

-Які це слова? У кого ще є такі слова?
Виростимо речення
Час виконання:10-20 хвилин.
Діти вчаться:
Застосовувати отримані знання про речення, частини мови, висловлювати
думку усно та письмово, самостійно або спільно виконувати завдання,
домовлятись.
Основні завдання:

1.Діти можуть виконувати дане завдання самостійно або в групах.

2.Починають гру з 1 цеглинки – 1 слова.

3.Педагог поступово додає по одній цеглинці, діти вигадують по одному слову.

4.В результаті виходить поширене речення. Наприклад: Осінь. Прийшла осінь.
Прийшла золота осінь. Прийшла тепла золота осінь.

5.Проговорити придумане речення.

Запитання до дітей:

-Встановіть зв’язок слів у реченні.

Цікаві числа
Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться:
Просторово мислити, створювати та обчислювати вирази самостійно, в парі, в
команді. Розкладати число на розряди та класи. Читати та записувати
шестицифрові числа.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує на кожній цеглинці записати число. Діти, працюючи в
парах викладають за допомогою цеглинок власні числа та записують в зошит.
Потім та пара у якої найбільше складених чисел читає їх, а всі інші слідкують і вкінці називають числа, яких ще не було.
2.Вчитель називає число ,учні викладають його. Можна запропонувати
викласти скільки у числі одиниць, десятків, сотень, тисяч.
Запитання до дітей:

-Скільки чисел у кого вийшло?

-Яке найбільше з них?

-Яке найменше?

Кольорова руханка

Час виконання:5-10 хвилин.
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті,
самоконтролю.
Порада :
- Ви можете намалювати на дошці чи плакаті рухи, які відповідають
певним кольорам. Таким чином діти швидше запам’ятають, які рухи потрібно
виконувати.
Основні завдання:
1. Кожна дитина обирає по 2-3 цеглинки різного кольору.
2. За кожним кольором діти разом з педагогом закріплюють певний рух
(плескати, скакати, тупати, крутитися тощо).
З. Педагог або дитина називає колір. Діти, які мають цеглинку названого
кольору, виконують відповідний рух.

Запитання до дітей:
-Яке завдання отримала зелена/жовта/ червона цеглинка?
- Який колір виконував присідання/ підскоки/ співав пісню?
-Яке завдання виконувала найбільша кількість гравців?
- Які ще завдання ви можете запропонувати?
Оживи букву
Час виконання:20-40 хвилин

Діти вчаться: творчо підходити до вирішення завдання, конструювати,
висловлювати свою думку, креативно мислити.
Основні завдання:
1.Запропонуйте дітям збудувати літери , яку вивчили на уроці або першу літеру
свого імені, імені сусіда по парті.
2.Діти «оживляють літеру» за допомогою цеглинок або іншого матеріалу для
творчості.
3.Запропонуйте дітям протягом кількох хвилин вигадати розповідь про свою
літеру (де вона живе, як її звуть, що вона вміє робити...)
4.Спонукайте дітей поділитися історією один з одним у парах чи групах.
Запитання до дітей:
-Як ви оживили свою літеру?
-Чи є ще в когось в класі така сама літера?
-Як ви думаєте , про що могла б мріяти ваша буква?
-З ким вона могла б потоваришувати?
-Що було найцікавіше у вправі?
Не скажу, а покажу
Час виконання:20-40 хвилин
Діти вчаться: творчо підходити до виконання завдання, використовувати
раніше набутий досвід і вміння, застосовувати просторову уяву.
Основні завдання:
1.Діти у малих групах отримують набір цеглинок.
2.Дорослий говорить одній дитині з групи слово так, щоб решта не чули.
Можна задати слово для цілої групи.
3.Дитина (група) намагається з цеглинок збудувати це слово, не розмовляючи.
Лише коли хтось з групи назве правильне слово, дитина може сказати «так».
Якщо працюють групами, то кожна група по черзі показує створене слово, а
інші групи відгадують.
4.Коли група відгадає слово, наступна дитина з групи отримує нове слово від
дорослого, і гра продовжується.
Запитання до дітей:
-Що допомогло швидко відгадати слово?
-Чи всі слова можна збудувати за допомогою цеглинок?
-Що було легше – будувати чи відгадувати?

Пори року
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, висловлювати
свою думку, креативно мислити.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує дітям виставити чотири цеглинки – пори року. Голуба –
зима, зелена – весна, червона- літо, жовта-осінь. Далі називає місяць, а діти
піднімають відповідну цеглинку – пору року, до якої він належить.
2.Можна запропонувати викласти цеглинки- пори року, починаючи з зими, з
літа і т. д.
3.Записати «зимові голубі» слова (санчата, рукавички, сніжинки), «весняні
зелені» (травичка, листочок, пагінець), «червоні літні» (малина, суниці,
квіточка) , «жовті осінні» (листочок, сонечко, яблуко).
4.Запропонуйте з підібраним словами скласти речення.
Запитання до дітей:
-Як ви думаєте, а чому саме такі кольори я підібрала для наших пір року?
-Можливо, ви б обрали інші? Які ? Чому?
Скільки букв у слові
Діти вчаться: бути уважними, утримувати інформацію в пам’яті, закріплюють
вивчене про букву, звук, склад.
Основні завдання:
1.Вчитель пропонує дітям взяти три цеглинки різних кольорів –червону, жовту і
зелену. Червона цеглинка – це слова в яких чотири букви, жовта – це слова ,в
яких менше , ніж чотири букви, а зелена –слова, в яких більше ,ніж чотири
букви.
2.Вчитель називає слова, а діти піднімають цеглинку відповідного кольору
(сіно, ліс, щука, бджілка...).
3.Далі можна запропонувати завдання, де б діти показували кількість звуків у
слові, складів.
Запитання до дітей:
-Що було легше порахувати? Чому?
- Які ви запам’ятали слова, в яких більше букв, ніж звуків; звуків більше ,ніж
букв?
Хто уважніший?

Діти вчаться: утримувати інформацію у пам'яті, знаходити асоціації, бути
уважними.
Основні завдання:
1.Вихователь по черзі викладає цеглинки і одночасно називає слова. Спочатку це можуть бути слова , які асоціюються з кольором цеглинок. Наприклад: жовта-
сонце, зелена- трава, голуба-небо, червона – малина ,синя-слива, помаранчева –мандарин. Учні уважно слухають, а потім з пам’яті ,дивлячись на цеглинки записують слова.
2.Далі завдання можна ускладнювати. Називати по два слова до кожної
цеглинки. Потім взагалі можна підбирати будь-які слова, щоб діти самі
підбирали асоціації.
Запитання до дітей:
-Скільки слів ви записали?
-Чи важко було запам’ятати слова?
Руханка «Конвеєр»
Утворюємо коло. Всі учасники обирають по одній цеглинці будь-якого
кольору. Витягуємо вперед праву руку – кладемо на долоню цеглинку.
На «раз»- лівою рукою беремо цеглинку,
на «два»-передаємо сусідові зліва (за годинниковою стрілкою).
Рухи мають виконуватися злагоджено і одночасно усіма учасниками. Спочатку рахунок ведемо у повільному темпі, потім у швидшому.
Руханка «Дивись, слухай і повторюй»
Можна проводити у колі, а можна біля парти.
Вчитель руками торкається до певних частин тіла і одночасно вголос їх називає.
Наприклад: голова, вуха, ніс, коліна. І раптом називає колір цеглинки. Діти
швиденько повинні відшукати відповідну цеглинку і підняти її вгору лівою
рукою.
Далі завдання ускладнюється. Вихователь показує одні рухи, а називає інші. Діти повинні повторювати ті, що називаємо, а не показуємо. Знову називаємо колір, діти беруть лівою рукою відповідну цеглинку.
Потім вчитель може обрати один заборонений рух. Наприклад: голова. Він його показує і промовляє, а діти повинні цей рух пропустити. 


Лего адаптація

 

Початок відвідування дитиною дитячого садка зазвичай супроводжується стресом, адже вона потрапляє в інший, зовсім не відомий їй світ з новими умовами життя та незнайомим оточенням. Те, як протікатиме процес адаптації малюка до умов дитячого садка, майже цілком залежить від майстерності педагогів у побудові взаємодії з новачком, налагодженні з ним довірчих стосунків. Креативні педагоги здатні перетворити, здавалося б, звичайний конструктор на чудодійний засіб полегшення адаптації малюків.

Перші дні перебування дитини в групі можна порівняти з відвідуванням іграшкової крамниці: вона все хоче роздивитися, з усім погратися. Та через декілька днів, коли тривалість її перебування в дошкільному закладі збільшується, а мами немає поруч, дитина реально усвідомлює зміни у своєму житті... Процес адаптації проходить досить індивідуально. Одні діти легко й швидко звикають до нових умов, не змушуючи батьків і педагогів хвилюватися. Інші, навпаки, звикають довго, хворобливо, а іноді й зовсім не можуть адаптуватися. Щоб перебіг адаптації був максимально успішним, дошкільний заклад має забезпечити ефективний психолого-педагогічний супровід цього процесу, зокрема налагодити єдність вимог до дитини дошкільного закладу й сім'ї. Стосується це, передусім, режиму дня, навичок самообслуговування, культури поведінки тощо. Об'єднавши зусилля, батьки та педагоги мають зробити все від них залежне, щоб у дитини не виникли проблеми, і процес адаптації пройшов якомога безболісніше.

 

Використання конструктора LEGO на різних етапах адаптаційного періоду

   Досвід роботи свідчить, що для полегшення процесу адаптації дітей раннього й дошкільного віку широкі можливості має конструктор LEGO. Упровадження технології з використання конструктора LEGO необхідно розпочинати з першого дня перебу­вання дитини в дитячому садку.

       Пропонуємо коротко розглянути ме­тодичні рекомендації, які потрібно використовувати на різних ета­пах процесу адаптації.

Приготуйте сюрпризний момент для першого дня перебування дитини в дитячому садку. У роздягальні, куди зранку прийдуть дити­на з мамою, поставте на столику LEGO-чоловічка, який зустріне їх, а в групі, на видному місці, покладіть квіточку з LEGO-набору. По­знайомте малюка з новим другом, дайте йому ім'я та створіть ігрову ситуацію: «Ось ця дівчинка на ім'я Веселинка загубила в груповій кімнаті квіточку. Пропоную нам з тобою допомогти Веселинці від­шукати квіточку». Зазвичай дитина швидко погоджується допомог­ти і без проблем переступає поріг групового приміщення. А відтак фантазуйте: розпочніть пошуки із полиць з іграшками — так дити­на освоїться в груповій кімнаті. Познайомте дитину з іншими малю­ками — нехай і вони допоможуть у пошуку. Завдяки цьому перший день перебування дитини у групі викличе в неї лише позитивні емо­ції. А новий друг — Веселинка — супроводжуватиме дитину й нада­лі: поведе до туалетної кімнати, спальні та інших приміщень дитячо­го садка.

Ось дитина вже декілька днів відвідує дитячий садок. Досить часто в цей період вона починає плакати, вередувати через неба­жання залишатися без мами. На допомогу знову приходить кон­структор LEGO. Створіть проблемну ситуацію, яка відволіче дитину від власних переживань. Акцентуйте увагу дитини на тому, що вже знайома їй Веселинка саме в цей час кудись поділася. Запропонуй­те знайти Веселинку, яка, можливо, потрапила в біду. Після того як ситуація зустрічі з іграшкою переходить у ситуацію гри, залучайте до неї й інших дітей. Веселинка може разом з дітьми снідати, пра­цювати на занятті, вдягатися, виходити на прогулянку тощо. При­сутність іграшкового друга, який супроводжує дитину з перших днів перебування в дитячому садку, дає їй змогу почуватися комфортно в новому середовищі, сприяє зниженню тривожності, стабілізації психоемоційного стану.

Дитина, яка нещодавно приєдналася до дитячого колективу, часто може потрапляти в незручні ситуації і не знати, як поводитись у тому чи тому випадку. Розглянемо приклад такої ситуації.

     Дитина-новачок, спостерігаючи за групкою дітей, які будують з конструктора LEGO гараж для автомобіля, вирішила приєднатися до дітей і будувати разом з ними. Шукаючи собі місце серед учасників будівництва, дитина ненавмисно зачепи­ла споруду і зруйнувала її. Реакція дітей очевидна, адже вони стільки старань і часу витратили на побудову. А що в цей мо­мент відчуває «руйнівник» — можна собі лишень уявити. У такій ситуації вихователю дуже важливо вчасно зреагувати й допомогтидитині. Це дасть змогу уникнути неприйняття дитини однолітками, запобігти її невпевненості в собі, замкненості й неба­жанню долучатися до спільної гри. Ми пропонуємо розв'язати опи­сану конфліктну ситуацію в такий спосіб.

Педагог: Діти, спостерігаючи за тим, що у вас сталося, я згадала одну цікаву й повчальну історію. Одного чудового літнього дня LEGO-чоловічок катався на гойдалці. У нього не було друзів і він завжди грався один. І рапотм побачив він групу дітей, які гралися в пісочнику й будували замки. LEGO-чоловічку сподобалася така дружня гра дітей і він вирішив до них при­єднатися. Він так поспішав до нових дру­зів, що не помітив, як опинився в пісочнику і зруйнував один із замків. Усвідомивши, що накоїв, LEGO-чоловічок утік від дітей, схо­вався й заплакав. Дітки, які будували зам­ки, одразу засмутилися, а один з них сказав: «Ми з вами тут зараз граємося. Нам весело, ми маємо друзів, ми можемо разом побуду­вати ще десять таких замків, а той хлопчик не має такої можливості, адже в нього немає друзів». Діти погодилися з такою думкою, всі разом знайшли LEGO-чоловічка і запро­понували йому дружити. А на знак примирення вони всі разом пооудували високим міцний замок. Ось так діти допомогли LEGO-чоловічку, ставши його друзями. А цей випадок навчив дітей ставитися приязно та з повагою до людей, що їх оточують. Вам я також пропоную щось збудувати з конструктора LEGO. Що саме — вибирай­те разом. І неодмінно запрошуйте до гри нашого нового друга Артема та навчіть його, за яким принципом потрібно виклада­ти цеглинки, щоб будівля була надійною та міцною.

Як бачимо, завдяки правильній реакції педагога конфліктна ситуація успішно розв’язана, і діти вже домовляються про нову, уже спільну з новачком, конструкційну діяльність.

Про відносне пристосування дитини до нових умов свідчить те, що вона починає засвоювати нову інформацію, контактувати з однолітками, а на заняттях проявляти ініціативу. І все вже нібито добре, та раптом настає той час, коли дитині вперше потрібно залишатися в дитячому садку. Що вона відчуває в цей момент? Самотність, адже до цього дитина засинала лише поруч з рідними. Вона постійно запитує: «А коли мама мене забере?». У такі моменти також на допомогу приходить конструктор LEGO. Ми пропонуємо дитині разом або самостійно побудувати ліжечко для Веселинки, яке ставимо біля ліжечка дитини-новачка, щоб вони спали поруч.

У ситуації, коли дитина час від часу запитує, де мама, коли вона прийде, можна запропонувати їй пограти в гру «Чаювання в родинному колі». На великій пластині чи декількох пластинах з набору LEGO педагог заздалегідь конструює столик. Відтак пропонує дити­ні сконструювати стільки стільчиків, скільки членів родини вона запросить до чаювання. Коли стільчики встановлені, ви­хователь дає дитині LEGO-чоловічків, яких вона садить за стіл. У ході бесіди вихователь з'ясовує, скільки членів родини за­прошено до столу, як їх звати тощо. Грати в цю гру можна спільно з рештою дітей групи, запропонувавши дитині-новачку запросити і їх до чаювання. Програвши ситуацію «чаюван­ня» зі своєю родиною та новими друзями, дитина знову заспо­коюється і врівноважується.

Формування комунікативних звязків у системах «новачок-дорослий», «новачок- дитячий колектив»

        Конструктор LEGO використовується для створен­ня ігрових ситуацій протягом усього адаптаційного періоду дитини. Досить часто трапляється, що дитина, вперше потрапивши до дитячого садка, замикається в собі та усамітнюється, не реагує на вмовляння дорослих та не має бажання гратися іграшками. Для та­ких дітей на видному місці викладається купка яскравих цеглинок та виставляються тваринки з тематичних наборів LEGO — «Ферма» та «Зоопарк».

Дитину-«їжачка» неодмінно приваблюють цікаві предмети яскравого забарвлення. Вона спочатку відсторонено спостерігає за конструктором, а потім ручки самі тягнуться, щоб взяти вподобаний предмет. На цьому етапі вихователю варто не нав'язуватися дитині й діяти дуже обережно. Якщо ви побачили, що дитина взяла декілька цеглинок, запропонуйте їй сконструю­вати незвичайну машинку, чоловічка, або неіснуючу тваринку. У такий спосіб педагогу вдасться встановити перший контакт з дитиною. А далі просто фантазуйте і залежно від бажань та потреб дитини обирайте по­трібні прийоми використання конструктора LEGO. Часто дитині-новачку легше встановити контакт з дорослими, ніж із однолітками. Однією з проблем під час адаптації може стати невміння дітей домовлятися, спілкуватися між собою. Усі діти різ­ні: одні — відкриті до спілкування, інші — замкнені й сором'язливі. Ці відмінності іноді значно ускладнюють процес встановлення пер­ших контактів. Саме для таких двох протилежних за способом сприймання навколишнього світу дітей ми пропонуємо гру-вправу «Разом веселіше», що дає змогу налагодити комунікацію дитини-новачка з дитячим колективом. Дайте дітям конструктор LEGO (кількість детале обмежте: скажімо, двері одні, вікон двоє) і поставте проблемне завдання: побудуйте будинок, у якому будуть і вікна, і двері, і підлога, і стілі т. ін. Діти починають працювати й розуміють, що на все дета­лей не вистачить, потрібно будувати разом одну споруду, а для того, щоб це реалізувати, їм необхідно домовитися, хто який елемент будуватиме, а потім всі частини будівлі об'єднати. Такий вид роботи дає змогу вихователю налагодити спільну ко­мунікативну діяльність, а діти вчаться йти на контакт, домовлятися, поступатися одне одному і, врешті-решт, досягати спільної мети.

            Таким чином, ігрові ситуації, створені з допомогою LEGO, сприяють зняттю психоемоційного напруження, що виникає у дитини в пер­ший час перебування в дошкільному закладі, пришвидшують процес звикання й налагодження дружніх стосунків у новому оточенні.